пʼятниця, 5 грудня 2014 р.

Степан Писаревський та його "Де ти бродиш, моя доле"


Степан Писаревський народився у м. Вовчанськ Харківської області, що на Слобожанщині.
Навчався у Харківському колегіумі, після закінчення якого займав високі духовні посади в Харкові, Богодухові, Вовчій.
Творчу діяльність як Стецько Шереперя розпочав із 1813 року. Під цим же літературним псевдонімом в альманах "Сніп" і "Ластівка" друкував вірші і байки.
Творча енергія Степана Писаревського передалася дружині і сину. Родина Писаревських довгий час була авторитетом для літераторів-початківців, згуртовувала молодих письменників, влаштовувала літературні дискусії.
Окремі поетичні доробки Стецька Шерепері стали народними піснями «Де ти бродиш, моя доле?..», «За Немань іду». Також широко відомою стала його байка "Крути, панько, головою"
В Енціклопедії Брокгауза та Ефрона згадується: "Писаревский недурно владел стихом и проявил много характерного юмора; в особенности выдается юмористическая "Писулька до моего братухи Яцьки". В свое время пользовалась большой популярностью и проникла в народ песня Писаревского "За Неман иду", сочиненная на поход русских войск за границу в 1813 г. "
У 1839 році у селі Вовча Степана Писаревського не стало.
П`єса Писаревського, що її опубліковано у 1840 році "Купала на Івана" ( прочитати її текст можна тут ) була музично обрамлена як оперета І. Озаркевичем і отримала назву "Весілля, або Над цигана Шмагайла нема розумнішого", 1849). Музику до оперети написав М. М. Вербицький. А вірш-народна пісня "За Немань іду" не залишив байдужим В. Александрова, який написав однойменну оперету за сюжетом твору (1872).
Пісню "Де ти бродиш, моя доле" використав М.Кропивницький у своїй п"єсі та опері "Вій" (1895), що з великим успіхом ставилася в українських театрах на початку 20 століття.


Афоризми Степана Писаревського:

"Де ти бродиш, моя доле?
Не докличусь я тебе."

"Доля", 1827

"За Немань іду,
Ой коню, мій коню,
Заграй підо мною,
Дівчино, прощай!"
"За Немань іду", 1820

Один з перших грамофонних записів романсу "Де ти бродиш, моя доле" (Zonophone № Х-64427), записаний у 1906 році дуетом Г. Маренича та Уколова




Немає коментарів: